Zaterdag 1 augustus: Lommel, fietsen door de bomen.

Een prachtige zomerdag en een mooie langere tocht op de kalender, dus een prima opkomst bij de heren B. Twaalf liefhebbers meldden zich aan het vertrek op zaterdagmorgen om 9.00 uur. Overigens was een viertal heren A al een uur eerder vertrokken voor de 185 km lange toertocht Berg en Dal met de zeven heuvelen opgenomen in het parcours. De wind viel mee en kwam in eerste instantie uit zuidwestelijke richting om gaandeweg via west naar noordwest te draaien, een mooie meevaller dus, want dat zou betekenen dat de terugweg de wind voordeel zou opleveren. Er werd besloten, ondanks de voordelen van kleinere groepjes, om in een groep te fietsen gezien de navigatie en de lange afstand. Later zou blijken dat dat goed uitpakte. Bekende weggetjes vanuit diverse routes uit het Vélo-repertoire tot schietbaan de Wildenberg in het buitengebied van Weert. Een klein navigatiefoutje werd door het merendeel niet opgemerkt en bleek nog een kleine verbetering te zijn. In een noordelijke boog om Budel heen en nabij de Achelse Kluis richting het Belgische Rodenrijt. In Neerpelt even langs het kanaal Bocholt-Herentals om door mooi buitengebied tot voorbij Overpelt te koersen. Het loopt voortreffelijk en aan kop wordt gedisciplineerd doorgedraaid. Ter hoogte van Lindel begint een stuk met mooie fietspaden in het fietsparadijs Belgisch Limburg. Iedereen beseft dat het achteraan extra opletten is en soms extra hard werken na de bochten. Maar eenieder die op kop komt lijkt dat plotsklaps niet meer te beseffen en houdt mee het tempo hoog. Gelukkig verloopt alles vlotjes, mede omdat er nog weinige andere gebruikers zijn. Nabij Ford Lommel Proving Ground wordt linksaf gedraaid om het fietsen door de bomen in Hechtel Eksel mee te pikken. Daardoor komt de Ford fabriek en testbaan ditmaal niet in zicht evenmin als het Duitse soldatenkerkhof van Lommel, waar met ruim 38.000 graven de waanzin van de wereldoorlogen duidelijk wordt gemaakt. In plaats daarvan een mooie belevenis middels een iconische fietsbrug die je laat fietsen tussen de kruinen van de bomen in Bosland. De fietsbrug is een dubbele cirkel met een doorsnee van 100 m en 700 m lang. Een 3-4 % stijging voert de fietsers ongeveer 10 m omhoog. Op een heel bijzondere manier beleef je dan de natuur van het grote bos. De route wordt een zevental km langer hierdoor, maar de belevenis van door de bomen fietsen wil je dan ook niet missen.

Door het energiepark van Lommel met zijn grote windmolens en zonnepanelen, je waant je even in een woestijn in dit droge hete gebiedje. Vlakbij kanaal Bocholt-Herentals wat weer opgezocht wordt liggen grote meren grindgaten en het is prachtig fietsen in de koelte van het kanaal. De baileybrug bij De Maat wordt genomen om het kanaal over te steken richting Nederlandse grens. Een mooi stuk Brabantse Kempen met lange overzichtelijk wegen voert de groep via Weebosch naar pauzeplaats de Drie Linden in Luyksgestel. De Brabantse gastvrijheid lijkt in eerste instantie ver te zoeken, de ontvangst op het terras is allerminst hartelijk te noemen. Vanwege gebrek aan een alternatief en de noodzaak voor versterkingen was hoog, werd dit voor lief genomen. Later ontdooide de gastvrouw enigszins, het waren dan ook langzamerhand iets tropisch aandoende temperaturen. Een goede maaltijd of een stuk appelgebak bracht iedereen weer op krachten voor het finale gedeelte van 60 km. Het terrein blijft ideaal om te fietsen in de Kempen, langs Kempervennen in Valkenswaard naar Leende en richting Sterksel. Via Someren-Heide en Someren-Eind naar Ospeldijk en Meijel komt in zicht in de vorm van het terras van de Siem. Onder het genot van enkele verkoelende drankjes wordt met veel genoegen teruggekeken op een hele mooie fietservaring van 170 km. Al duurde het even voordat een enkeling voldoende hersteld was om de schoonheid van de tocht door te laten dringen !

De inwendige mens even versterken onder de drie Linden in Luyksgestel, een koele ontvangst ondanks de hoge temperaturen!

De inwendige mens even versterken onder de drie Linden in Luyksgestel, een koele ontvangst ondanks de hoge temperaturen!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.